Bratislava
4. októbra (TASR) - Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA)
oceňuje stanovisko slovenskej vlády, ktorá v Bruseli hlasovala proti
zavádzaniu ciel na elektromobily dovážané z Číny. Prípadné recipročné
opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export. SEVA
o tom informovala v piatok.
"Clá považujeme za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý
automobilový priemysel. Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny
totiž môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol
v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy
eur," uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.
Odpoveď Číny podľa neho môže zasiahnuť napríklad SUV modely vyrábané v
automobilkách Volkswagen Bratislava a JLR Nitre, čo by vážne zasiahlo
slovenský priemysel a pracovné miesta. Nepriaznivý vplyv by podľa neho
mohla mať aj na subdodávateľov komponentov, ktorí dodávajú pre nemecké
automobilky ako Mercedes a BMW. Tie viac ako 30 % svojej produkcie
exportujú do Číny.
"Zavedenie ciel síce môže krátkodobo poskytnúť určitý priestor európskym výrobcom na to, aby chytili "druhý dych,"
avšak nesmie sa to považovať za riešenie konkurencieschopnosti voči
Číne. Náš automobilový priemysel potrebuje investície do technologických
inovácií a zrýchlenia prechodu na elektromobilitu," dodal Križanský.
Európsky priemysel bude mať vďaka clám príležitosť najbližších pár rokov
dobiehať náskok Číny. Dôležité však podľa riaditeľa SEVA je zamerať sa
na pokračovanie rozširovania palety nových elektrických modelov v
strednej a nižšej kategórii tak, aby sa európske automobilky priblížili
bežnému spotrebiteľovi rovnako ako Čína.
"Z dlhodobého hľadiska by sme nemali clá vnímať ako dôvod pre spomalenie v transformácii," dodal
s tým, že aj súčasná situácia vznikla z dôvodu, že čínske automobilky
sú v transformácii z pohľadu ponuky modelov, technológií a cien pred
Európou.
"Obchodná vojna s Čínou môže mať veľmi negatívny vplyv aj na celý
dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto
zdôrazňujeme potrebu pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a
Čínou s cieľom predísť ďalším obchodným konfliktom," uzavrel Križanský.